Fjällorienteringen 2004

Rullskidor på vägen mellan Järpen och Kall. Åreskutan och Kallsjön i bakgrunden.

Fjällorienteringen 2004 var den 62: a i ordningen, arrangerades i samarbete mellan Frösö IF och Fältjägarna IF.
Tävlingen genomfördes i de vackra fjällen kring Åre/Duved och gick mellan onsdagen den 7 och fredagen den 9 juli.

Denna mytomspunna patrulltävling (man tävlar parvis) med deltagare från hela norden har rykte om sig att vara något
av det värsta och tuffaste du kan ställa upp på när det gäller orientering.

Mitt eget deltagande var inte planerat från början, tänkte enbart träna rullskidor o likn. Men eftersom farsans kompis,
gamle fjällräven Alvar Andersson Tibro AIK var nere på VM i Italien hade farsan ingen att springa med.
Detta innebar att jag tillsammans med farsan fick ställa upp i den Öppna klassen. Medelåldern var ca 30 år och den
näst äldste deltagaren i klassen var 40 år, sen kom farsan med snart 67 år på nacken. Han är dock mycket
rutinerad med en del SM medaljer och andra framstående placeringar genom åren, bland annat i
fjällorienteringssammanhang.

*****Farsan gjorde sin första Fjällorientering 1986 och lyckades tillsammans med Kjell Green (Kils OK) vinna den
då stenhårda klassen H 45 med bl.a. F d världsmästaren Kalle Johansson. (71 startande patruller).
Efter detta har gubben sprungit Fjäll-OL 16 gånger mest i patrull med starke Tibrolöparen Alvar Andersson.
Det har blivit några segrar genom åren. Mest i patrull med Tibro-Alvar men även med andra löpare.
En del placeringar på prispallen har det också blivit****

Bra tränad för sin ålder är han också men med tanke på de andra deltagarna så satte vi top 10 som ett riktigt
lyckat resultat efter 3 dagar på fjället.

Mullfjället

Dag1:

På första etappen var det nästan storm på fjället dessutom regnade det småspik och en mycket blöt dag väntade.

Efter att startskottet gick så skulle vi snabbt upp på kalfjället för att ha första kontrollen vid en liten göl strax
under branten på Mullfjället. Vi hamnade lite snett nere i björkskogen men när vi tog oss upp på kalfjället var
det ganska lätt att justera kursen för att sedan hänga på ormen av löpare som hade samma kontroll.
Efter några kontroller så gick banan ner i en dal och sedan upp på ett annat fjäll.
Nere i dalen gick en bäck (enligt kartan), det var en djup bred bäck som vi fick ta oss över med några simtag.

Tog uppemot 20 minuter för att få upp värmen igen trots ivrigt löpande i ett par km uppför, vattnet kan inte ha varit
mkt varmare än +4… Vi kom i mål som 8:a och var ganska nöjda med dagen och det härliga badet.

Vackra vyer från Ullådalen

Dag2:

Andra etappen, återigen regn och blåst men som tur va lite lindrigare än första dagen.
Vi fick där sällskap av några andra löpare som hade samma bana i andra klasser.
Det gick ganska bra och vi kom till och med ikapp gamla starka skidåkare/orienterarpatrullen
med ”Svängen” Dalberg och Inge Mörk som vann herrar 50. Dessa rutinerade herrar har nog
tillsammans gjort en ca 60 st Fjällorienteringar och åker fortfarande vasaloppet på strax över 4.30h.

Imponerande!

Efter detta gick det ganska snabbt nedför fjällsluttningarna och vi var nu en klunga med 8 man som
växeldrog fram till de sista kontrollerna. Inge Mörk låg oftast längst fram och anförde klungan.
Faktiskt i ett tempo som gjorde mig mäkta imponerad.

Efter dag 2 hade vi tagit 3 placeringar och låg nu 5:a vilket även fick en pessimist som jag själv att vara ganska nöjd.

Förväntansfulla löpare ger sig iväg över fjällen

Dag3:

Äntligen! Strålande sol och ett underbart fjällandskap låg och väntade på oss.

Vi gick ut nästan samtidigt som de ledande skidlandslagstjejerna i D 20 och de ville jag inte bli omsprungen
av även om de var jäkligt söta  ;)  - så jag jagade på farsan allt jag kunde och knuffade på uppför första fjället.
Vi ökade avståndet bakåt till våra förföljare och det kändes bra att femteplatsen var säkrad samtidigt som vi
sprang fortare än tjejerna i D20. De är inte så  dåliga att springa i fjällen och gubben jag släpade på fyller ju
faktiskt 67 år till jul, så där var jag mäkta imponerad av min käre far. På slutet av banan hade vi faktiskt
ögonkontakt med 4: e patrullen i vår klass och jag försökte öka tempot för att komma ikapp.

Finländare var de också, så dom måste vi jaga. Vid näst sista kontrollen var jag ikapp och
stämplade samtidigt som ena finnen. De började öka tempot och hejjade på varandra för fullt
för att vi inte skulle komma ikapp och vi skulle nu forcera en halv slalombacke upp till sista kontrollen.
Där tog farsan krafter helt slut och jag fick uppmuntra och puffa på så gott det gick.
Men ända dit hade han hållit ett ganska bra tempo i den tunglöpta myrterrängen.
När vi stämplade vid sista var det bara utför mot mål och man kunde passa på att njuta av utsikten
och det underbara vädret.

Sen var det prisutdelning och eftersnack med andra löpare.

****Riktigt kul att springa med farsan som gjorde en toppeninsats med tanke på ålder och
klassbyte dagen innan tävling. Hade han sprungit rätt åldersklass så hade han vunnit med 5 min trots att
vi hade mellan 1-3km längre bana per dag än hans rätta klass så han var jättenöjd om än något sliten.****

”Hans kommentar”

– ”Måste ju visa ungdomarna hur det ska gå till på fjället” med glimten i ögat…. Gillar jag!

Morsan grattar pappa till en tidigare seger (2001)